اخبار

تمدید نخستین نمایشگاه مجازی قرآن تا ۲۹ رمضان

تمدید نخستین نمایشگاه مجازی قرآن تا ۲۹ رمضان
معاون اجرایی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم از تمدید این نمایشگاه خبر داد و گفت: نمایشگاه مجازی قرآن کریم تا چهارشنبه، ۲۹ رمضان برپا است و سامانه تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه فعال خواهد بود. این در حالی است که طبق اعلام قبلی، فعالیت سامانه تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه اعلام شده بود.

به گزارش روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه افق رادیو قرآن عصر امروز، هجدهم اردیبهشت‌ماه با حضور مرتضی خدمتکار، معاون اجرایی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم و اجرای کارشناسی جواد نصیری به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

مرتضی خدمتکار، معاون اجرایی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن در ابتدا در گزارشی از روند برگزاری نمایشگاه و میزان استقبال از آن، گفت: نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هر ساله در مصلای حضرت امام خمینی(ره) برگزار می‌شد. بیست و هفت دوره سابقه برگزاری این رویداد قرآنی است که سال گذشته برگزاری آن را به خاطر شیوع کرونا نداشتیم.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی و اهتمام ما برگزاری بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بود، اما مقدر نشد و برای اینکه به نوعی بتوانیم این نمایشگاه را در فضای مجازی مشابه‌سازی کنیم و مردم بتوانند در ماه رمضان بهره معنوی را از آن ببرند، نخستین نمایشگاه مجازی را برنامه‌ریزی کردیم و این رویداد قرآنی را هم‌اکنون در حال اجرا داریم و مقدماتی که پیش‌بینی ‌شده بود، طبق زمان‌بندی پیش می‌رود. نمایشگاه از ۱۱ اردیبهشت‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد و با حضور و مشارکت مجموعه‌های مردمی و مؤسسات قرآنی این نمایشگاه را جلو می‌بریم.

وی با بیان اینکه سیاست کلی بر این بوده که بتوانیم بستر مناسبی را برای معرفی شایسته مؤسسات مردمی که در فضای مجازی فعالیت‌های شایسته‌ای دارند، فراهم کنیم، اظهار کرد: امیدوار هستیم مردم بتوانند تا پایان نمایشگاه از خدمات آن استفاده کنند.

خدمتکار درباره میزان رجوع به سایت نمایشگاه به نشانی iqfa.ir و استقبال از آن، گفت: تا شب گذشته آمار بالای ۱۷ میلیون مراجعه ثبت شد، اما طبعاً هر فرد ممکن است مراجعات متعددی داشته باشد و این رقم نشان‌دهنده تعداد کاربران نیست. نمایشگاه مجازی اولین تجربه است و پدیده نویی در فضای فعالیت‌های قرآنی به شمار می‌رود و سابقه قبلی وجود ندارد، لذا باید ارزیابی دقیقی از این رویداد قرآنی متناسب با شرایط جامعه داشته باشیم. باید صبر کنیم تا پایان نمایشگاه و بعد از آن بتوانیم ضمن صحبت با کارشناسان، ارزیابی خوب و جامعی از آن داشته باشیم.

معاون اجرایی نمایشگاه مجازی قرآن کریم اظهار کرد: دو بخش اصلی فروش و محتوایی داریم. در بخش فروش، بیش از ۱۵ هزار عنوان کتاب عرضه شده و مردم می‌توانند متناسب با علاقه‌مندی خود، آثار مکتوب را دریافت کنند. در بخش محتوایی نیز ۱۴ محور را در نظر گرفته‌ایم که یکی از آن‌ها فروشگاه‌هایی هستند که عرضه‌کننده آثار و محصولات قرآنی غیر از کتاب هستند، مثل حجاب و عفاف، قرآن استور و ... . در بخش محتوایی، محور مشاوره بیشترین توجه را داشته و بعد از آن هم بخش مربوط به حوزه کودک و نوجوان، بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه از روز گذشته در بخش محتوایی، خدمت جدید حجاب و عفاف ارائه می‌شود، گفت: مرکز پاسخگویی نمایشگاه از ساعت ۹ تا ۲۴ فعال است و ۲۰ نفر از کارشناسان آماده پاسخگویی به مردم هستند و این مرکز با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۹۸۹۸ در دسترس مخاطبان قرار دارد. در پایان هفته اول، مجموع تماس‌ها و درخواست‌های مخاطبان را تحلیل کردیم، بخش عمده آن علت نبود عرضه محصولات عفاف و حجاب بود. احساس ما این بود که شاید همه آنچه در فضای حضوری بود را نتوانیم در فضای مجازی طراحی کنیم، اما بعد از حجم درخواست‌ها، این اتفاق افتاد و طراحی بخش حجاب و عفاف انجام شد و از دیروز بخش فروش بخش عفاف و حجاب را فعال کرده‌ایم. بیش از ۳۸۰ محصول در این قسمت عرضه شده است و تخفیف‌های ۲۰ درصدی روی این محصولات در نظر گرفته شده و این شامل تمامی محصولات است و ارسال نیز رایگان و برعهده فروشنده خواهد بود.

خدمتکار با بیان اینکه نمایشگاه از بخش‌های فروش درآمدی ندارد، ادامه داد: تنوع خیلی خوبی در آن بخش پیش‌بینی شده و مخاطبان آن نیز بانوان هستند، در کنار این بخش، فروشگاه‌های دیگری هم داریم؛ مثل قرآن استور که در حوزه فروش محصولات قرآن و عترت است. در کنار بخش فروشگاهی، ۱۳ موضوع دیگر در بخش محتوایی هست که از جمله آن‌ها می‌توان به بخش مشاوره، آموزش مجازی، نگارخانه آثار هنری قرآنی، مجموعه‌های مرتبط با تلاوت و قرائت قرآن و برگزاری نشست‌های تخصصی با صاحب‌نظران کشورهای جهان اسلام در حوزه بین‌الملل اشاره کرد. همچنین هر روز دو نشست آنلاین با مؤسسات مردمی ایران و سایر کشورها داریم تا تجربیات خود را منتقل و از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند.

تخصیص بیش از ۲ و نیم میلیارد تومان بُن

معاون اجرایی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم با اشاره به آماری از بخش فروش و بن‌ها، گفت: برای نخستین بار در نمایشگاه قرآن در این وسعت به فعالان قرآنی بن خرید داده می‌شود. الان که نمایشگاه مجازی است و امکان بازدید برای همه فراهم شده، پیش‌بینی کردیم تا فعالان قرآنی از این فرصت به‌صورت حداکثری استفاده کنند. حدود ۱۷ هزار فعال قرآنی که اطلاعات هویتی‌شان نزد ما بود، برایشان پیامک اطلاع‌رسانی ارسال و بن خرید برایشان فعال شده است. برای بیش از ۱۲ هزار دانشجو و طلبه که در علوم قرآنی تحصیل می‌کنند نیز بن تخفیف ۵۰ درصدی فعال می‌شود و برای همه آن‌ها نیز اطلاع‌رسانی پیامکی صورت خواهد گرفت. در بخش فعالان قرآنی، بیش از ۲ و نیم میلیارد تومان بن تخصیص پیدا کرده است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چقدر برای سامانه هزینه شده است، گفت: نگهداری این سامانه از سوی تیم‌های پشتیبانی، روزی بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد و طی ۱۰ روز ۱ میلیارد هزینه دارد. همچنین برای تمام مؤسساتی که در نمایشگاه خدمات ویژه ارائه می‌کنند نیز یارانه ویژه در نظر گرفته‌ایم. مجموع اینها عدد قابل توجهی می‌شود. سرورهایی که باید این سامانه‌ها را پشتیبانی کنند، به‌صورت روزانه اجاره می‌شوند. با هماهنگی‌هایی که با وزارت ارتباطات صورت گرفته، تمام زیرساخت‌ها تست شده و تا امروز هیچ مشکل فنی در این نمایشگاه نداشته‌ایم.

خدمتکار عنوان کرد: هنگام مشاهده آمار مراجعه به نمایشگاه، می‌بینیم که در روزهای پایانی حجم مراجعه بیشتر است، از این رو نمایشگاه مجازی قرآن کریم را تا چهارشنبه، ۲۹ رمضان خواهیم داشت و سامانه تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه فعال خواهد بود و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند. اعلام قبلی تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه بود.

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۰۸:۵۹