• اخبار

سخنرانی مدیر کل تبلیغ و ترویج فعالیت های قرآن و عترت به مناسبت اختتامیه جشنواره ذکر و ذاکرین آیات

سخنرانی مدیر کل تبلیغ و ترویج فعالیت های قرآن و عترت به مناسبت اختتامیه جشنواره ذکر و ذاکرین آیات
اصغر امیر نیا به مناسبت اختتامیه جشنواره ذکر و ذاکرین آیات گفت: یکى از زیباترین جلوه هاى ارتباط عاشقانه با خدا و اساسى ترین راههای سیر و سلوک، ذکر است. ذکر خدا، از یاد بردن غیر خداست و تداوم و استمرار آن، زنگار گناهان را از دل مى زداید.

به گزارش روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،اصغر امیر نیا به مناسبت اختتامیه جشنواره ذکر و ذاکرین آیات گفت: موسیقی‌ آیینی هر قوم، گنجینه‌ ای ازمیراث معنوی یک ملت است که در لایه های پنهان اعتقادی انسان قراردارد و به‌ صورت سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. در این راستا ذکر هنرمند مسلمان تحت تعلیم مکتب قرآن و عترت و آشنایی وی با الحان و نغمات نمایانگر این است که چگونه اسمای جمالیه و جلالیه ی حسنی خداوندی را در اثر و نوای خود به ظهور می رساند. و به شیواترین بیان جایگاه خود به عنوان خلیفه خدا را نمایان می سازد وگوشه ایی از صفات خداوند را در خود آشکار می گرداند.

قرآن در آیه ۳۱سوره ی مبارکه ی بقره می فرماید: «وعلّم آدم الأسماء کلّها» و یا آیه ۷۲ سوره ی مبارکه ی ص  می فرماید: «نفختُ فیه من روحی» یعنی انسان می تواند قوّه ی آفرینش و مظهر آن یعنی هنر و خلاّقیّت را بکار بندد و اساساً هنرمند به اعتبار اسم خلاق و نفخه الهی می تواند هنرمند متعهد شود، که لازمه آن عینیت بخشیدن به امر معنوی متعالی در اثر هنری اش است و به تعبیر دیگر: هنر متعالی، همان حب ظهور و اظهار می باشد و به هر آن چه که به درجه ی تجرّد برسد؛ می تواند خلاّقیّت و آفرینش دهد و در این زمینه بیانگر مفهوم آیه ی توحیدی«هو الاوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن» شود که کمال تمام خلاقیت از اوست.اگر چه این اثر هنری از آن هنرمند است اما این هنر متعالی چیزی نیست جز ادامه صفت خلاق الهی که در عبد به ودیعه نهاده شده و به زیباترین بیان نشانگر آیه ی «کلّ یومٍ هو فی شأن» است؛ که خداوند (جل جلاله) در هر لحظه ای ظهور و تجلی دارد، بر خلاف انانیت برخی از هنرمندان جدید که به تاسی از تفکر مدرن از هنر متعالی دور گشته اند.

در نگرش اسلامی با نگاه به سرچشمه ی توحیدی مکتب اسلام می توان دریافت که تفاوتی بین«موسیقی مذهبی»و «موسیقی آیینی» از نظر محتوا و منظور نیست و منظور هر دو یکی است؛ چراکه مبین اعتقادات و باورهای معنوی مردم است و به هر روی بیشتر کسانی که در حوزه ی موسیقی مذهبی بحث می ­کنند موسیقی آیینی را جزئی از موسیقی مقامی می دانند. دربرخی موارد موسیقی آیینی به موسیقی تعزیه، پرده خوانی، مولودی خوانی‌ها و بسیاری از انواع موسیقی که با آیین‌ها ارتباط پیدا می‌کنند اطلاق می‌شود.مسلما"هر اثری که به پرسش و باور انسان نسبت به مبدأ و خداوند توجه داشته باشد در حوزه موسیقی آیینی قرار می گیرد؛ دستوراتی که در قرآن مجید و در روایات اهل بیت علیهم السلام تأکید فراوانی بر آن شده و جزء ارکان سیر معنوی انسان هم هست، ذکر و یاد خدای متعال است که به انحاء مختلف در قرآن، دعوت به این ذکر شده است. گاهی دستور به ذکر داده شده، گاهی آثار ذکر بیان شده، گاهی کیفیت ذکر را دستور داده که چطور ذکر بگویید و  یکى از زیباترین جلوه هاى ارتباط عاشقانه با خدا و اساسى ترین راههای سیر و سلوک، است؛ ذکر خدا، از یاد بردن غیر خداست و تداوم و استمرار آن، زنگار گناهان را از دل مى زداید؛ زیرا غفلت و فراموشى حق تعالى، ساحت دل را مکدر مى ‏کند. با نگاهی بر تعالیم دین مبین اسلام و احادیث وارده از معصومین علیهم السلام درمی یابیم که ارزش هیچ چیز بالاتر از یاد خدا نیست و هدف از خلقت جهان هستی، عبادت پروردگار عالمیان است و آن چیزی جز زنده نگاه داشتن یاد خدا در زندگی افراد بشر نمی باشد. رفع همه گرفتاری ها و مشکلات در ذکر خدا نهفته است و روی گردانی از این امر مهم آدمی را در عسرت و تنگی قرار می دهد، به طوری که زندگی بر او تنگ می شود و نه تنها از هدف اصلی در این جهان باز می ماند، بلکه در آخر عمر نیز با خسران و پشیمانی، حسرت روزهایی را می خورد که دیگر راه بازگشتی به آنها نیست. ذکر خدا مرتبه ای است بس والا. دراشعار شعرای بزرگ و نامی چون سعدی ،حافظ، مولوی، نظامی،اقبال لاهوری،ملک الشعرای بهار وحتی الهی نامه ها شاهد ابیاتی از ذکر هستیم که هنرمندان از آن بهره می برند. به طور کلی، موسیقی آیینی در ایران با هم اشتراکاتی دارند موسیقی آیینی مذهبی تشیع وتسنن کاملاً به موازات هم هستند و با هم ارتباط دارند. اما در بعضی از بخش‌ها، تنوع موسیقی مذهبی شیعه بیشتر است. این موسیقی‌ها به دلایل گوناگون وجوه مشترکی با هم دارند. یکی از وجوه مشترک آنها، حمد خداوند است. در حمدیه خوانی‌ها که به ستایش خداوند می‌پردازند.  وجه اشتراک دیگر موسیقی آیینی مذهبی اسلامی، بحث نعت‌خوانی ها  را در بر می‌گیرد، در این بخش، ستایش ویژه پیامبر اکرم(ص) در میان شیعیان و اهل سنت رواج دارد و بخش سوم شامل مناقب‌خوانی‌ها می‌شود. در این بخش میان اهل تسنن و شیعه اشتراکاتی در بخشِ ذکر وجود دارد. در ذکر خوانی هم شیعه و هم سنی به ذکر دوازده امام می‌پردازند اما در منقبت خوانی، اشتراک چندانی ندارند. تنها مناقب علوی، حسینی و فاطمی میان این دو مذهب مشترک است. لذا جشنواره سراسری ذکر و ذاکرین «آیات » استان سیستان و بلوچستان بستری است برای تجلی عینی سمبل ها و نغمات قرآن و عترت(ع) در قالب هنر همسرایی و انشاء فردی در قالب موسیقیایی و هنرمند این عرصه با ذهن دینی مفاهیم و مضامین آیات قرآن و اهل البیت (ع)را درک کرده و با تکنیک به خلق الحان و نغمات هنری، آن را برای مستمعین تجلی دلنشین بخشیده و خلق می کند. این الحان و نغمات در تجلی ذکر و اسماء ،روح شنونده را به سرزمین ملکوت سیر داده و در این سلوک موسیقیایی ،پالایش روحی و نفسانی را تجلی می بخشد و طلوع عطر حقیقت معنوی و روحانی ذکر و اسماء، در روح و دل مستمعین را بارور می سازد.

در این راستا معاونت قرآن و عترت در راستای اهداف و سیاست های خود به منظور توریج و توسعه مفاهیم قرآن و عترت در قالب هنر بستر سلسله جشنواره های قرآنی و عترتی را در قالب هنرهای مختلف تحت عنوان آیات راه اندازی نمود و در تحقق این مهم برخود فرض می داند از کلیه عزیزانی که جشنواره ذکر و ذاکرین را در سال های دور طراحی واجرا نمودند و در این راستا این جشنواره ادامه همان مسیر البته با اصلاحات است؛ و همچنین از هنرمندان، اساتید، شرکت کنندگان و دست اندارکاران جشنواره سراسری ذکرو ذاکرین «آیات» استان سیستان و بلوچستان، خصوصا مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ، معاونین حوزه های مختلف، دبیر محترم هنری جناب آقای ذوالفقاری، داوران ارجمند و مسئولین اجرایی تشکر و قدر دانی نمایم.

روابط عمومی
۲۲ دی ۱۳۹۷ ۱۱:۲۶